Kehitä tuotteesi tai palvelusi oikealle ihmiselle

Kohderyhmän tarpeiden ymmärtäminen on tuotekehityksen perusta. Fiktiivisten ostajapersoonien luominen on tärkeää, sillä ihmiselle tai kuvitellulle sellaiselle on helpompaa kehittää oikeaan tarpeeseen tulevaa tuotetta tai palvelua.

Mieti kuka on asiakkaasi, mitä hän tarvitsee ja miten hän tuotteestasi tai palvelustasi hyötyy. Luo sitten asiakkaastasi stereotyyppinen ostajapersoona, ihanneasiakkaasi, joka ohjaa sekä tuotekehitystä että markkinointia oikeaan suuntaan. 

Tuote tai palvelu määrittelee sen, mitä tietoja ostajapersoonan kuvaukseen tarvitaan. Persoonia kannattaa määritellä ainakin 2-3 erilaista, pohdi mikä on sopiva määrä tukemaan tuotekehitystä. Jos persoonia voisi luoda loputtomasti, saattaa kohderyhmä olla liian laaja.

Yksinkertaisimmillaan kuvaus sisältää tällaisia tietoja potentiaalisesta asiakkaasta:

ostajapersoonan määrittely

Elämäntilanteen kuvaus on tärkeä

Asuinpaikka, työtehtävät ja harrastukset tai kiinnostuksen kohteet määrittelevät missä ja miten ostajapersoona viettää aikaansa, ketä hän seuraa sosiaalisessa mediassa ja mistä hänet tavoitetaan. Nämä tiedot auttavat sinua luomaan markkinointistrategiaa. Demografisia tietoja hyödynnetään myös markkinointikampanjaa luodessa, kun mainontaa kohdennetaan oikealle kohderyhmälle.

Tavoitteet ja haasteet kuvaavat ostajan tarvetta

Tarve määrittelee miksi ostajapersoona käyttäisi tätä tuotetta tai palvelua. Tässä osiossa kannattaa käyttää syvällisempää pohdintaa, ja keskittyä erityisesti ostaajapersoonan kokemiin kipupisteisiin.

Onko hänellä haasteita, joita kukaan ei ole vielä ratkaissut? Kuvaukseen on hyvä lisätä myös miten persoona yleensä ostaa vastaavanlaisen tuotteen tai palvelun. Joskus haasteet liittyvät nykyiseen tapaan ostaa.

Kannattaako B2B -tuotteelle luoda ostajapersoonat?

Kyllä. Tuotetta tai palvelua käyttää ihminen. Ostopäätöksen takana on aina ihminen: inhimilliset arvot, tarpeet ja toiveet.

Ensisijaisesti B2B-markkinoinnissa käytetään persoonan työssä tarvitsemia kanavia, mutta myös vapaa-ajalla käytettävä kanava voi olla mahdollisuus markkinoida työssä tarvittavaa ratkaisua. Ostopäätöksentekijä on sama ihminen myös vapaalla, ja silloin hänellä saattaa olla aikaa ajatella työasioita syvällisemmin kuin kiireen keskellä työpäivän aikana.

Kaipaatko apua kohderyhmän tutkimiseen? Ole yhteydessä tai varaa aika kalenteristani maksuttomaan tapaamiseen, niin katsotaan miten voin olla avuksi.

Heini

Blogi

Uuden markkinan avaajan muistilista

Uuden markkinan avaajan muistilista

Kun markkinaselvitys on valmis ja päätös laajentumisesta alueelle tehty, on…
Tavoitteena kasvu uusilta markkinoilta, mutta mistä aloittaa?

Tavoitteena kasvu uusilta markkinoilta, mutta mistä aloittaa?

Go-to-Market valmistelut alkavat tutustumalla mahdollisiin uusiin markkinoihin - niiden tarjoamiin…
Kehitä tuotteesi tai palvelusi oikealle ihmiselle

Kehitä tuotteesi tai palvelusi oikealle ihmiselle

Kohderyhmän tarpeiden ymmärtäminen on tuotekehityksen perusta. Fiktiivisten ostajapersoonien luominen on…
Kiitos 2020.

Kiitos 2020.

Poikkeuksellinen vuosi alkaa olla lopuillaan. Vuosi on ollut erityisen mielenkiintoinen…
Julkista tukea liiketoiminnan kehittämiseen

Julkista tukea liiketoiminnan kehittämiseen

Onko sinulla idea, jota aiot kehittää eteenpäin liiketoiminnaksi? Suunnitteletko jo…
Kurkistus tulevaisuuteen

Kurkistus tulevaisuuteen

Miten arkielämä muuttuu viidessä vuodessa? Tekoäly palvelee meitä tehokkaammin ja…

TILAA UUTISKIRJE

Loremp ipsum dolor sit amet