Ota ensimmäisessä markkinaselvityksessä huomioon ainakin:
Toimintaympäristö
Työkaluna tässä voit käyttää esimerkiksi PESTEL analyysia (Political, Economical, Social, Technological, Environmental, Legal). Tämän analyysin avulla arvioit ympäristön vaikutusta yrityksen toimintaan nyt ja tulevaisuudessa.
Kohderyhmä ja kilpailutilanne
Asiakasymmärrys on liiketoiminnan menestyksen kannalta tärkein asia. Ymmärrä paikallisten asiakkaiden tarpeet, ja miten ne eroavat kotimaisten asiakkaiden tarpeista. Mieti toimiiko arvolupaus myös uusilla markkinoilla.
On tärkeää myös tunnistaa jo varhaisessa vaiheessa uuden mahdollisen markkina-alueen kilpailijat ja ymmärtää miten potentiaaliset asiakkaat nyt tyydyttävät tarpeen, johon teillä on ratkaisu. Kartoita sekä suorat että epäsuorat kilpailijat alueella, ja analysoi näiden tarjontaa omaa arvolupaustasi vasten.
Riskit
Uusille markkinoille etenemiseen liittyy aina riskejä, mutta on tärkeää arvioida etukäteen miten hallittavissa ne ovat. Aloita tunnistamalla ja arvioimalla erilaiset riskit. Mieti sitten miten voit niitä torjua tai hallita.
Verkosto
Potentiaalisten yhteistyökumppaneiden ja jälleenmyyjien kartoitus sekä kontaktointi kannattaa aloittaa jo varhaisessa vaiheessa. Tunnustele minkälainen vastaanotto tuotteella tai yrityksellänne on uusilla markkinoilla.
Onko teillä jo alueella verkostoa, jota voisitte hyödyntää? Jos ei ole niin pyydä apua verkostoitumiseen! Kannattaa olla yhteydessä esimerkiksi Business Finlandin mahdollisiin alueellisiin asiantuntijoihin.
_______
Heini
Kirjoittaja on Go-to-Market asiantuntija, jolta saat käytännönläheisiä vinkkejä kansainvälistymiseen tai uusien markkinoiden avaamiseen.