Tavoitteena kasvu uusilta markkinoilta, mutta mistä aloittaa?

Go-to-Market valmistelut alkavat tutustumalla mahdollisiin uusiin markkinoihin - niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin ja laajentumiseen liittyviin riskeihin. Vertaile aluksi useampaa eri markkinaa, ja priorisoi sitten ne potentiaalin mukaan. Markkinaselvityksen sisältö riippuu monestakin asiasta, esimerkiksi yrityksen toimialasta, mutta jotain yhteneväisyyksiä siinä aina on.

Ota ensimmäisessä markkinaselvityksessä huomioon ainakin:

Toimintaympäristö 

Työkaluna tässä voit käyttää esimerkiksi PESTEL analyysia (Political, Economical, Social, Technological, Environmental, Legal). Tämän analyysin avulla arvioit ympäristön vaikutusta yrityksen toimintaan nyt ja tulevaisuudessa.

Kohderyhmä ja kilpailutilanne

Asiakasymmärrys on liiketoiminnan menestyksen kannalta tärkein asia. Ymmärrä paikallisten asiakkaiden tarpeet, ja miten ne eroavat kotimaisten asiakkaiden tarpeista. Mieti toimiiko arvolupaus myös uusilla markkinoilla. 

On tärkeää myös tunnistaa jo varhaisessa vaiheessa uuden mahdollisen markkina-alueen kilpailijat ja ymmärtää miten potentiaaliset asiakkaat nyt tyydyttävät tarpeen, johon teillä on ratkaisu. Kartoita sekä suorat että epäsuorat kilpailijat alueella, ja analysoi näiden tarjontaa omaa arvolupaustasi vasten.

Riskit

Uusille markkinoille etenemiseen liittyy aina riskejä, mutta on tärkeää arvioida etukäteen miten hallittavissa ne ovat. Aloita tunnistamalla ja arvioimalla erilaiset riskit. Mieti sitten miten voit niitä torjua tai hallita. 

Verkosto

Potentiaalisten yhteistyökumppaneiden ja jälleenmyyjien kartoitus sekä kontaktointi kannattaa aloittaa jo varhaisessa vaiheessa. Tunnustele minkälainen vastaanotto tuotteella tai yrityksellänne on uusilla markkinoilla.

Onko teillä jo alueella verkostoa, jota voisitte hyödyntää? Jos ei ole niin pyydä apua verkostoitumiseen! Kannattaa olla yhteydessä esimerkiksi Business Finlandin mahdollisiin alueellisiin asiantuntijoihin. 

_______

Heini

Kirjoittaja on Go-to-Market asiantuntija, jolta saat käytännönläheisiä vinkkejä kansainvälistymiseen tai uusien markkinoiden avaamiseen.

Blogi

Uuden markkinan avaajan muistilista

Uuden markkinan avaajan muistilista

Kun markkinaselvitys on valmis ja päätös laajentumisesta alueelle tehty, on…
Tavoitteena kasvu uusilta markkinoilta, mutta mistä aloittaa?

Tavoitteena kasvu uusilta markkinoilta, mutta mistä aloittaa?

Go-to-Market valmistelut alkavat tutustumalla mahdollisiin uusiin markkinoihin - niiden tarjoamiin…
Kehitä tuotteesi tai palvelusi oikealle ihmiselle

Kehitä tuotteesi tai palvelusi oikealle ihmiselle

Kohderyhmän tarpeiden ymmärtäminen on tuotekehityksen perusta. Fiktiivisten ostajapersoonien luominen on…
Kiitos 2020.

Kiitos 2020.

Poikkeuksellinen vuosi alkaa olla lopuillaan. Vuosi on ollut erityisen mielenkiintoinen…
Julkista tukea liiketoiminnan kehittämiseen

Julkista tukea liiketoiminnan kehittämiseen

Onko sinulla idea, jota aiot kehittää eteenpäin liiketoiminnaksi? Suunnitteletko jo…
Kurkistus tulevaisuuteen

Kurkistus tulevaisuuteen

Miten arkielämä muuttuu viidessä vuodessa? Tekoäly palvelee meitä tehokkaammin ja…

TILAA UUTISKIRJE

Loremp ipsum dolor sit amet