Tavoitteena ylittää asiakkaan odotukset

Uuden verkkotyöpajan avulla opit tuntemaan asiakkaasi paremmin. Arvokartta sanoittaa asiakkaan odotukset ja kiteyttää asiakaskokemuksen, vertaillen näitä yrittäjän tai yrityksen edustajan näkemykseen kohderyhmän tarpeesta.

Kenelle Arvokartta on tarkoitettu?

Arvokartta helpottaa tuotemarkkinoinnin ammattilaisen työtä kirkastamalla yrityksen arvolupausta. Tuotepäällikköä Arvokartta auttaa uuden tuotteen tai palvelun konseptoinnissa, varmistaa että kehitys aloitetaan kohderyhmän tarve edellä. Uutta liiketoimintaa rakentava yrittäjä tai startup-tiimi saa apua sekä konseptointiin että viestintään. Kiteytetty kohderyhmän ongelma ja siihen tarjottu ratkaisu helpottaa myös hissipuheen muotoilua pitchaus-tilanteisiin.

Miten työpajaan tulee valmistautua?

Hyppää hetkeksi asiakkaan saappaisiin, ja aloita lähtökartoitus. Siinä pääset vastaamaan yrityksen perustietojen jälkeen kysymyksiin asiakkaistanne. Vastaa kysymyksiin parhaan tietosi mukaan. On tärkeää, että kysymyksiin vastaa tuotteesta vastuussa oleva henkilö, mieluiten koko tuotetiimi. Vastaaminen ei vaadi pohdinta-aikaa, parempi että vastaat kysymyksiin melko nopeasti. 

Vastattuasi kysymyksiin pääset varaamaan ajan ensimmäiseen verkkotapaamiseen Heysaaren kalenterista. Tässä tapaamisessa keskustelemme tarkemmin tuotteestanne tai palvelustanne.

Työpajan aikana tapaamme verkossa kahdesti tai kolmesti, sovitusta laajuudesta riippuen. Viimeisessä tapaamisessa saatte mukaanne asiantuntijan kiteyttämän Arvokartta-analyysin.

Yrityksen vastaukset kertovat vain tuotevisiosta, se ei vielä riitä.


Heini

Onko teillä tarpeeksi dataa asiakkaistanne?

Ensimmäisessä tapaamisessa räätälöimme Arvokartta-työpajan yrityksesi tarpeiden mukaan. Suunnittelemme sisällytämmekö työpajaan Arvokartta-analyysin lisäksi myös asiakaskyselyn olemassaoleville asiakkaille tai kohderyhmätutkimuksen uusista potentiaalisista asiakkaista. 

Lähtökartoituksen tiedot ovat teidän näkemyksiänne siitä miten asiakkaanne palvelunne tai tuotteenne kokevat, tai mitä he tarvitsevat ja haluavat. Asiakkaalta kysyttäessä vastaus on useimmiten erilainen. Siksi me kysymme myös heiltä.

Jos sinulla on jo olemassaolevaa tuoretta dataa asiakkailtanne, käytämme sitä. Jos dataa ei ole, teemme kyselyn asiakkaille. Selvitämme miten he ovat hyötyneet tuotteen tai palvelun käytöstä, vastaako se heidän tarpeitaan ja ovatko heidän ennakko-odotuksensa täyttyneet. 

Jos olet vasta konseptoimassa uutta tuotetta tai palvelua, teemme kohderyhmätutkimuksen. Tuotteesi pitää olla sillä tasolla, että voit testata ideaa potentiaalisilla asiakkailla. Sinulla tulee siis olla hyvä esitys alustavasta konseptista, jota voimme hyödyntää tutkimuksessa. Määrittelemme yhdessä ostajapersoonat, jos et vielä sitä ole tehnyt. Kysymme kohderyhmän edustajilta, minkälaista ratkaisua he ongelmaansa etsivät ja miten he nyt tällä hetkellä ovat sen ratkaisseet. 

Milloin Arvokartta tehdään?

On tärkeää varmistaa, että tuotevisio todella kohtaa kohderyhmän odotukset. Arvokartta kannattaa tehdä konseptointivaiheen lisäksi tuotteen elinkaaren eri vaiheissa, ainakin heti myynninaloituksen jälkeen sekä tuotteen oltua jo pidempään markkinoilla. Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät kehittyvät, tarpeet muuttuvat ja trendit vaihtuvat. Korona-aika saattaa olla muuttanut sekä asiakkaan arvomaailmaa että kulutustottumuksia. Muutoksista tulee olla kartalla, sillä asiakas ratkaisee liiketoimintasi menestyksen.

Lue lisää Arvokartasta ja aloita lähtökartoitus täällä.

Heini

Blogi

Kehitä tuotteesi tai palvelusi oikealle ihmiselle

Kehitä tuotteesi tai palvelusi oikealle ihmiselle

Kohderyhmän tarpeiden ymmärtäminen on tuotekehityksen perusta. Fiktiivisten ostajapersoonien luominen on…
Kiitos 2020.

Kiitos 2020.

Poikkeuksellinen vuosi alkaa olla lopuillaan. Vuosi on ollut erityisen mielenkiintoinen…
Julkista tukea liiketoiminnan kehittämiseen

Julkista tukea liiketoiminnan kehittämiseen

Onko sinulla idea, jota aiot kehittää eteenpäin liiketoiminnaksi? Suunnitteletko jo…
Kurkistus tulevaisuuteen

Kurkistus tulevaisuuteen

Miten arkielämä muuttuu viidessä vuodessa? Tekoäly palvelee meitä tehokkaammin ja…
Tavoitteena ylittää asiakkaan odotukset

Tavoitteena ylittää asiakkaan odotukset

Uuden verkkotyöpajan avulla opit tuntemaan asiakkaasi paremmin. Arvokartta sanoittaa asiakkaan…
Voiko matkailun kriisistä selvitä?

Voiko matkailun kriisistä selvitä?

Muutostarve matkailupalveluissa on korostunut kansainvälisten asiakkaiden kadottua. Vaikka kansainvälistä matkailua…

TILAA UUTISKIRJE

Loremp ipsum dolor sit amet