Uuden markkinan avaajan muistilista

Kun markkinaselvitys on valmis ja päätös laajentumisesta alueelle tehty, on aika siirtyä toteutukseen! Aloita tekemällä Go-to-Market suunnitelma, jonka sisältöön vaikuttaa paljon se minkälaista markkinaa lähdette avaamaan ja millaisen paikallisen edustuksen strategianne vaatii. Tapoja laajentua uusille markkinoille on useita, muista kuitenkin ainakin seuraavat asiat:

Aloittakaa rekrytointi ajoissa

Jos tarvitsette paikallisen tiimin, kannattaa henkilöstön rekrytointi aloittaa hyvissä ajoin. Kun paikallinen luottohenkilö löytyy varhaisessa vaiheessa, tulee markkinan avaamisesta sujuvampaa. Tähän ensimmäiseen rekrytointiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä siinä onnistuminen on yksi menestyksekkään alun edellytyksistä. Hän tuntee markkinan teistä parhaiten ja löytää varmasti myös oikean tiimin ympärilleen.

Käytännön järjestelyissä tulette hyvin todennäköisesti tarvitsemaan paikallista apua. Esimerkiksi pankkitilien avaaminen tai lupa-asioiden selvittely hoituvat paikallisen asiantuntijan johdolla sujuvammin.

Verkostoitukaa

Olette todennäköisesti aloittaneet paikallisen verkoston rakentamisen jo markkinaselvitystä tehdessänne. Jos ette, niin viimeistään nyt se on tehtävä. 

Uudelle markkinalle laajentuessa tarvitaan ympärille erilaisia sidosryhmiä. Rakennatteko jälleenmyyjäverkostoa? Tarvitsetteko paikallista lakiapua tai kirjanpitäjää? Jos teillä on jo paikallinen asiantuntija tiimissä, helpottuu näidenkin etsintä.

Varmistakaa riittävä rahoitus

Budjetti tulee valmistella kokonaisvaltaisesti, ja varmistaa riittävä rahoitus ennen uudelle markkinalle etenemistä. Tarkista myös mahdolliset julkiset tuet. Go-to-Market projektiin sopivia julkisia avustuksia myöntävät esimerkiksi Business Finland, ELY ja Finnpartnership. Näistä löydät lisätietoa myös aiemmasta blogistani.

Tehkää sopimukset huolellisesti

Teillä on uutta markkinaa avatessa varmasti erilaisia yhteistyökumppaneita. Yhteistyön perustaksi on aina hyvä solmia kirjallinen sopimus. Usein kumppanuus vaatii liikesalaisuuksien jakamista, joten yritysten välillä tulee olla myös salassapitosopimus (NDA).

Syventykää paikallisen asiakkaan tarpeisiin

Markkinaselvitysvaiheessa olette jo kartoittaneet paikallisen asiakkaan tarpeita ja tutustuneet kilpailijoihin. Nyt asiakkaan tarpeisiin tulee syventyä vielä tarkemmin. Olette ehkä jo aiemmassa selvityksessä tunnistaneet tuotteen tai palvelun lokalisointitarpeet, ja viimeistään nyt niitä lähdetään toteuttamaan. Nyt teillä on mukana tiimissä myös paikallinen asiantuntija, jonka apu on usein tarpeen myynti- ja markkinointikanavien valinnassa.

Joskus lokalisoinnista selvitään pelkillä käännöstöillä, mutta useimmiten tarvitaan myös muutoksia brändiin ja varsinaiseen tuotteeseen tai palveluun, tai esimerkiksi hinnoitteluun. Vähimmillään työ on nettisivujen, ohjekirjojen ja markkinointimateriaalien käännöstyötä, mutta todennäköisesti paljon enemmän. Varautukaa tuotteen tai palvelun (tai sen osien) mahdolliseen lokalisointiin kohderyhmän tarpeiden mukaan ja muistakaa tuotteen suojaus. Markkinointistrategiaan sisältyy brändin rakentaminen paikallisesti. Olennaisena osana tähän työhön sisältyy myös brändin paikallinen suojaus tavaramerkillä.

Arvolupaus asiakkaalle toimii pohjana sekä tuotekehityksessä että markkinoinnissa. Se on myös kriittinen tekijä markkinan onnistuneelle avaukselle.

_______

Heini

Kirjoittaja on Go-to-Market asiantuntija, jolta saat käytännönläheisiä vinkkejä kansainvälistymiseen tai uusien markkinoiden avaamiseen.

Blogi

Uuden markkinan avaajan muistilista

Uuden markkinan avaajan muistilista

Kun markkinaselvitys on valmis ja päätös laajentumisesta alueelle tehty, on…
Tavoitteena kasvu uusilta markkinoilta, mutta mistä aloittaa?

Tavoitteena kasvu uusilta markkinoilta, mutta mistä aloittaa?

Go-to-Market valmistelut alkavat tutustumalla mahdollisiin uusiin markkinoihin - niiden tarjoamiin…
Kehitä tuotteesi tai palvelusi oikealle ihmiselle

Kehitä tuotteesi tai palvelusi oikealle ihmiselle

Kohderyhmän tarpeiden ymmärtäminen on tuotekehityksen perusta. Fiktiivisten ostajapersoonien luominen on…
Kiitos 2020.

Kiitos 2020.

Poikkeuksellinen vuosi alkaa olla lopuillaan. Vuosi on ollut erityisen mielenkiintoinen…
Julkista tukea liiketoiminnan kehittämiseen

Julkista tukea liiketoiminnan kehittämiseen

Onko sinulla idea, jota aiot kehittää eteenpäin liiketoiminnaksi? Suunnitteletko jo…
Kurkistus tulevaisuuteen

Kurkistus tulevaisuuteen

Miten arkielämä muuttuu viidessä vuodessa? Tekoäly palvelee meitä tehokkaammin ja…

TILAA UUTISKIRJE

Loremp ipsum dolor sit amet