Voiko matkailun kriisistä selvitä?

Muutostarve matkailupalveluissa on korostunut kansainvälisten asiakkaiden kadottua. Vaikka kansainvälistä matkailua saataisiin elvytettyä, ei se palaa entiselleen vielä lähitulevaisuudessa. Kukaan ei osaa ennustaa miltä matkailu näyttää muutaman vuoden kuluttua, sillä myös muutos ihmisten arvomaailmassa tulee vaikuttamaan. Muutokseen on nyt nopeasti sopeuduttava konseptoimalla uusia tuotteita tai vaihtamalla alaa. Matkamuistomagneettikaupan olisi pitänyt muuttaa liiketoimintamalliaan jo kuukausia sitten selviytyäkseen poikkeustilasta. Matkailijoille tarjottavien elämysten sisältöä ja hinnoittelua pitää myös viimeistään nyt muuttaa kotimaisille asiakkaille sopiviksi.

Mitä kotimainen asiakas haluaa lomallaan tehdä?

Kansainvälisille asiakkaille piti löytää oma niche. Kotimaisille asiakkaille tämä niche ei taida olla enää mahdollinen. Kohderyhmän laajuus pienillä kotimarkkinoilla aiheuttaa haasteita, nyt pitäisikin konseptoida tuotteet ja palvelut entistä kirjavammalle joukolle. 

Kysy ensin asiakkailta mitä he lomaltaan haluavat.

Olisiko ihanaa syödä lättyjä kermavaahdolla luonnon keskellä, juoda hyvää kahvia, pyöräillä tuntureilla, rapsutella kotieläimiä, kylpeä lumessa tai saunoa puusaunan kosteissa löylyissä? 

Mitä suomalaiset rakastavat? Erityisesti moni meistä yli kolmekymppisistä kaipaa paluuta juurille. Kriisiaikoina korostuu tarve tarjota omille lapsille samankaltaisia lomakokemuksia, joita itse olemme lapsuudessamme kokeneet. Ne vaan tuunataan 2020-luvulle. Mökkeily on lisääntynyt, mutta siihen halutaan jotain pientä maustetta. Hotellissa tulee olla hemmottelua ja boutique-fiilistä. Seikkailunhaluisimmat taas haluavat tentsile-majoituksen. “Töitäkin” ollaan valmiita tekemään, lammaspaimenviikoille eivät kaikki halukkaat mahdu mukaan. Suomi-maisema vetoaa kotimaanmatkailijoihin, selfiet on tänä kesänä otettu Central Parkin tai Amalfin rannikon sijaan Kolilla, Saariston rengastiellä tai Saanan huipulla. Suomesta löytyy kyllä vielä eksotiikkaakin, kaikille meille esimerkiksi Lappi ei vielä ole tuttu. Kokonaan uusi ryhmäkin on matkailuun syntynyt: mökkejä vuokraavat etätyöntekijät. Asiakasymmärrys uusista kohderyhmistä rakennetaan konseptointivaiheen tutkimuksella.

Miten matkailupalvelu ostetaan?

Osaaminen hyödyntää digitaalista toimintakenttää antaa kilpailuetua. Matkailupalveluille helppo online-varaus on ehdottoman tärkeä perusasia, sen vaan on oltava kunnossa. Jos asiakkaan pitää ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan ja odottaa vastausta varausta tehdessä, on peli todennäköisesti jo menetetty. Jos varaukset tehtiin aiemmin ryhmille, niin nyt pitäisi osata myydä suoraan kuluttajalle. Digitaalisuus tuo mukanaan vauhdin. Tähän digiloikkaan nopea apu on alusta, jonka kehittäjät ovat jo miettineet palvelupolun valmiiksi. Jos oman alueen visit-organisaatiolla on kuluttajamyyntiä helpottava alusta käytössä, kannattaa hyödyntää  sitä. Reissun suunnittelu on matkailijalle helpointa, jos kaikki alueen palvelut löytyvät samasta paikasta. 

Miksi asiakas valitsee juuri sinun palvelusi?

Mikä on se lisäarvo, jota voidaan palvelullasi tuottaa isolle joukolle suomalaisia? Jos lisäarvoa ei ole, jää koko konsepti köyhäksi eikä toimiva buukkaus netissä auta. Erityisesti matkailualan pienyrittäjiä kehotan kysymään itseltään, miksi teen tätä työtä? Intohimo nimittäin on ajanut monia tälle alalle, ja se näkyy myös asiakkaalle. Vastuullisesti tuotetut, aidot matkailuelämykset tuottavat eniten iloa. 

Rakastamiemme asioiden ympärille on mahdollista tuotteistaa matkailuelämys, joka soveltuu uudelle, kirjavalle kotimaiselle kohderyhmälle. Sisältö ja hinnoittelu eroaa kansainvälisen asiakkaan elämyksestä, mutta se ei kuitenkaan tarkoita, että jatkossa näitä tuotteita ei voisi tarjota kansainvälisille vieraille. Jos suomalaiset oikeasti tekevät näitä asioita lomallaan, niin sehän vasta tekee elämyksestä aidon!

Heini

Blogi

Kehitä tuotteesi tai palvelusi oikealle ihmiselle

Kehitä tuotteesi tai palvelusi oikealle ihmiselle

Kohderyhmän tarpeiden ymmärtäminen on tuotekehityksen perusta. Fiktiivisten ostajapersoonien luominen on…
Kiitos 2020.

Kiitos 2020.

Poikkeuksellinen vuosi alkaa olla lopuillaan. Vuosi on ollut erityisen mielenkiintoinen…
Julkista tukea liiketoiminnan kehittämiseen

Julkista tukea liiketoiminnan kehittämiseen

Onko sinulla idea, jota aiot kehittää eteenpäin liiketoiminnaksi? Suunnitteletko jo…
Kurkistus tulevaisuuteen

Kurkistus tulevaisuuteen

Miten arkielämä muuttuu viidessä vuodessa? Tekoäly palvelee meitä tehokkaammin ja…
Tavoitteena ylittää asiakkaan odotukset

Tavoitteena ylittää asiakkaan odotukset

Uuden verkkotyöpajan avulla opit tuntemaan asiakkaasi paremmin. Arvokartta sanoittaa asiakkaan…
Voiko matkailun kriisistä selvitä?

Voiko matkailun kriisistä selvitä?

Muutostarve matkailupalveluissa on korostunut kansainvälisten asiakkaiden kadottua. Vaikka kansainvälistä matkailua…

TILAA UUTISKIRJE

Loremp ipsum dolor sit amet